Functioneel ontwerp

 

Project-Opdrachtgever-Auteur-Datum-Versie

 

Inhoud

  1. Inleiding
  2. Achtergrond informatie
  3. Aannemer
  4. Opdrachtgever
  5. Probleemstelling
  6. Nieuwe situatie
  7. Globale planning
  8. Globale kostenplaatje

 

  1. INLEIDING

Geef hier kort aan waarom dit document gemaakt is

 

VOORBEELD:

Thomson Hotels is een groot familiebedrijf met ongeveer 280 medewerker op 4 vestigingen. De interne communicatie verloopt formeel. Communicatie tussen de vestigingen verloopt via de directeuren/onderdirecteuren. De centrale diensten van de Thomson Hotels zijn verspreid over de verschillende hotels. Zo is de centrale directie te vinden in Hotel Weissburg en de System Services heeft als thuisbasis Hotel Blommendaal. Er is geen specifieke hoofdvestiging. De vier vestegingen zijn gevestigd in Zwitserland ( Hotel Weisburg), Engeland (Hotel Riverstate), Frankrijk (Hotel Chateau LaVendel) en Nederland (hotel Blommendaal).

 

 

  1. ACHTERGROND INFORMATIE

Geef hier een beschrijving van de huidige situatie

 

VOORBEELD:

Thomson Hotels is een keten met ongeveer 280 medewerkers verdeeld over 4 locaties, Zwitserland, Frankrijk Engeland en Nederland. De hoofd directie is in Zwitserland, Hotel Weissburg, de automatisering wordt vanuit Nederland centraal opgezet voor de nieuwe situatie. Comp-U-Serve heef de opdracht gegund gekregen om de automatisering te standaardiseren. Comp-U-serve zal de migratie van het informatie systeem gaan uitvoeren.en bewijs van het ontwerp is het de bedoeling dat er ook van alle uitgewerkte oplossingen een proefopstelling komt (Proof of Concept).

 

 

  1. AANEMER

Geef aan wie de opdracht uitvoert

 

VOORBEELD:

De opdracht wordt uitgevoerd door consultants/engineers van Comp-U-Serve. De projectleider is Kees de Vries

 

 

  1. OPDRACHTGEVER

Geef aan wie de opdracht gegeven heeft (de klant)

 

VOORBEELD:

De opdrachtgever is Thomson Hotels. De contactpersoon is John Thomson (CEO) n Gerard van der Waal (Manager System Services).

 

 

  1. PROBLEEMSTELLING

Geef aan waarom gekozen is voor een nieuw systeem of voor het vernieuwen en uitbreiden van een bestaand systeem

 

VOORBEELD:

Communicatie tussen de vestigingen verloopt via de directeuren/onderdirecteuren. De centrale diensten van de Thomson Hotels zijn verspreid over de verschillende hotels. Zo is de centrale directie te vinden in Hotel Weissburg en de System Services heeft als thuisbasis Hotel Blommendaal. Er is geen specifieke hoofdvestiging.

 

Doordat er geen gebruik word gemaakt van een informatiesysteem door Thomson Hotels Verloopt de communicatie en opslag minder efficiënt als gewenst. In de nieuwe structuur word de IT-structuur vanuit Nederland geregeld. Er gaat gebruik gemaakt worden van een database waarbij elke vestiging bij kan.

 

 

  1. NIEUWE SITUATIE

Beschrijf hier in detail hoe de nieuwe situatie er uit gaat zien

 

VOORBEELD:

In de nieuwe situatie gaat er gewerkt worden vanuit de Cloud en met een database voor alle informatie. Al het beheer hiervan word verricht vanuit Nederland. Vanuit Nederland worden alle vestigingen gemonitord. Op elke locatie blijven nog steeds een paar medewerkers voor de lokale problemen of problemen die alleen op locatie verholpen kunnen worden.

 

6.1 Database

Voor de data, gaat gebruik gemaakt worden van een database. Voor elke locatie komt een aparte map en rechten. De database draait in Nederland en word hiervandaan ook beheerd.

 

6.2 Locaties

Elke locatie krijgt zijn eigen mappenstructuur

Nederland (Hotel Blommendaal)

Zwitserland ( Hotel Weisburg)

in Engeland (Hotel Riverstate)

Frankrijk (Hotel Chateau LaVendel)

 

6.3 Rechten

Omdat elke locatie bij zijn eigen locatie moet kunnen en grotendeels niet bij de andere locaties hoeft te zijn worden er bepaalde rechten toegediend. In de database wordt gewerkt door de vier locaties van Thomson Hotels. Het is belangrijk dat er een duidelijke rechtenscheiding is in het systeem. Alle Locaties krijgen een account per medewerker die dit nodig heeft. Met dit account kunnen de medewerkers alle globale gegevens van hun eigen locatie zien. Tenzij er andere rechten zijn toegediend, dan kan er in elke locatie gewerkt worden. Denk hierbij aan CEO Thomson, System services, etc.

 

6.4 Huidige data

Van de huidige data moet een back-up worden gemaakt. Zodra alle data tijdelijk is opgeslagen, kan System Services de data terug zetten in de nieuwe database.

 

  1. GLOBALE PLANNING

(tabel)

 

  1. GLOBALE KOSTENPLAATJE

(tabel)

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb